Friday, October 15, 2010

rona-rona kehidupan di upsi

        Tersebutlah al-kisah seorang anok muda hendak pergi menuntut ilmu di tanjung malim.setelah mendapat surat tawaran dari pihak upsi,aku pon mula lah membuat persiapan untuk ke sana. seminggu nk lapor diri mmg sibuk lah...macam2 barang yg nk kena beli,excited sangat nk masuk upsi kunon..hahahaha....sehari sebelum nk upsi,aku singgah jp rmh abg aku kt putrajaya. sb dia prnh keje kt tg.malim dulu.jd x da masalah la aku untuk ke sana..mak ayah aku x dpt hantar aku,so aku dan abg aku jer pergi sana...
        Setelah sejam lebih naik kete,aku pon sampai lah kat pekan tg.malim...bandar yg terkenal dgn pusat pengembangan ilmu pendidikan tatkala dulu..sedikit pengetahuan untuk ko org. Bandar Tanjung Malim terletak di selatan negeri Perak, berhampiran dengan sempadan negeri Selangor. Ia terletak kira-kira 70 km di utara Kuala LumpurTanjung berasal dari bentuk tanjung di ulu Sungai BernamMalim pula berasal dari kata "muallim" yang bermaksud orang yang sangat berilmu.


        Tanjong Malim, diterokai dan dibuka oleh sekumpulan enam orang pahlawan Bugis. Ketua Tanjung Jambu dari tahun 1790 – 1870, bergelar menteri :Dato’ Menteri Jamili ,Dato’ Menteri Katib b Dato’ Menteri Jamilin,Dato’ Menteri Doba Dato’ Menteri Katib,Dato’ Menteri Amin b Dato’ Menteri Doba dan Dato’ Menteri Mat Taya b Dato’ Menteri Amin
                                                         
      
  Setelah aku sampai ke upsi aku pon mula menetap di kolej za'ba. boleh tahan jgk la tmptnya....bg aku ni yg org kampung, kediaman yg di sediakan mmg cukup selesa. Kampus induk dengan kolej kediaman aku agak jauh sedikit. Jadi aku ke kelas dengan menaiki bus yg disediakan oleh pihak upsi..nk beli muto time ni duit x da..so naik bus lah kome...huhu...bila bgn lewat,mula la berasak2 di waktu pagi dgn student lain nak naik bus. Sampai kena berdiri kt tngga bus pon ada. tu dulu la,tp skang aku rasa mutu perkhidmatan bus yg disediakan mungkin dah lebih baik...apa2 pon seronok jgk bila di kenang balik berebut2 naik bus utk ke kelas.....



                                        

No comments:

Post a Comment