Saturday, October 16, 2010

PATRIOTISME dan PROSBOC


            Apa  itu patriotisme???mesti anda semua pernah dgr, dan ada jgk yg tahu maksudnya...tapi setakat manakah mendalamnya sikap patriotisme dalam kalangan kaum muda hari ini? Sedikit pengetahuan untuk anda semua. PATRIOTISME Patriotisme didefinisikan sebagai sikap-sikap positif dan menolong terhadap
'tanah air' oleh individu-individu dan kumpulan-kumpulan. 'Tanah air' atau 'ibu pertiwi' itu mungkin suatu bandar atau rantau, namun patriotisme ini memaksudkan bangsa dan/atau negara. Patriotisme meliputi sikap-sikap seperti bangga akan pencapaian dan budaya bangsa, kehendak memelihara ciri-ciri bangsa dan dasar budayanya, dan identifikasi dengan ahli-ahli lain dalam bangsa. Patriotisme dikait rapat dengan nasionalisme, danistilah-istilah ini digunakan seolah-olah bersinonim dengan satu sama lain.Patriotisme mengandungi konotasi etika. Contohnya 'tanah air' ini sendirinya adalah satu taraf moral atau nilai moral. Patriotisme juga membayangkan bahawa seseorang wajar mengutamakan kepentingan negara berbanding kepentingan diri dan
kelompoknya. Ketika peperangan, mungkin nyawa diri yang perlu dikorbankan. Gugur dalam pertempuran demi tanah air merupakan contoh tipikal bagi patrotisme ekstrem. Cheeewwwaaahhhh... mcm ahli sejarah lak aku ni..hahahahaa..
          Namunn, jika kita tinjau pada hari ni, sikap patriotisme dalam diri anak muda semakin berkurangan, aku pun x tau sama ada aku ni mmpunyai sikap  yg di maksudkan itu, aku juga keliru, adakah sikap patriotisme yg ada dalam diri aku ini hanyalah untuk kepentingan peribadi semata-mata. Sikap ini lah yg harus di buang dalam diri jati diri anak2 muda zaman sekarang...Berbeza dengan org dulu2, pejuang kebangsaan, tokoh2 ilmuan yg bermati-matian untuk mmpertahankan negara daripada di jajah oleh pihak luar..aku sebenarnya bila cite hal ni mmg bersemangat. tapi aku takut nanti ko org semua busan lak baca blog aku ni..ok la aku stop sampai ni jer..nt ada masa aku cite plak...
                Sempena bulan kemerdekaan yg lalu aku dan group prosboc jerantut serta dari muar sempat menyertai akiviti yg di anjurkan oleh MAJLIS DAERAH JERANTUT. Tean MYIVI EKSTREME pun ada gak yg join..mmg meriah la...terima kasih ats sambutan anda semua untuk menyemarakkan lagi bulan kemerdekaan. PEACE, NO WAR...........
            




              

No comments:

Post a Comment