Saturday, October 16, 2010

selayang pandang Bajet 2011

             Pas solat Jumaat baru ni aku pon balik la tido kejap.kerana ngantuk sangat...baru nk lelap mata En.Amir datang rumah aku, pasang tv kuat2, tu lah punca aku tersedar dari tidur, kuang asam punya amir gnggu aku tidur...hihihihihi...jgn mrh bro....hahahahah.Tapi bgus jgk dia wat cam tu, leh aku join sekali tgk bajet,..Di sini aku bg info sikit kat mereka yg x sempat nk tgk bajet 2011 kt tv atau surat royak(akhbar).

1. Imbuhan khas 500 kpd penjawat awam Gred54 dan ke bawah.
2. Pemansuhan duti import ke atas 300 barangan kegemaran.
3. Kadar tol lebuh raya PLUS x di naikkan untuk 5 tahun.
4. PTK dimansuhkan.
5. Skim Rumah Pertamaku untuk isi rumah berpendapatan rm3000 kebawah dan harga rumah dibawah rm220,000.
5. Cuti bersalin fleksibel di tambah sehingga 90 hari bergaji penuh.
6. Kenaikan elaun Pengerusi JKKK, Tok Batin rm800, imam rm750, dan guru kafa rm800.
7. Gaji minimum pengawal keselamatan rm500.
8. Cukai semua jenis telefon bimbit di mansuhkan.

          Tu sedikit aku sempat tulis untuk bacaan ko org, tu pon klu ko org rajin nk baca la..klu nk info lebih lagi ttg bajet 2011 ko org cari la kt internet tu, berlambak yg akn kuar... Apa2 pun aku nk tanya ko org ttg bajet ni,.ok ker x?bgus ke x?mesra rakyat ker x?apa2 lah...
         Bagi pendapat peribadi aku lah, bajet tahun ni boleh lah di katakan sesuai untuk semua golongan lapisan masyarakat,.sb apa aku kta sesuai??sbnya skim rumah pertamaku yg diberikan oleh kerajaan utk golongan muda ni mmg cukup sempurna..skang ni aku tgh dok fikir sama ada nk beli rmh ke x tahun depan..apa2 pun tgk la rezeki mcm ner dulu...huhuhuhu....
         Ko org bleh la komen or bg pendapat ttg bajet 2011 ni.............

No comments:

Post a Comment